browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Projektowanie, narzędzia i działania.

Posted by on 21 listopada 2012

Witam serdecznie.

Dziękuję za komentarze z propozycjami tematów które powinniśmy poruszać na tym blogu. Według większości z Was mile widziane byłyby opisy naszej pracy wraz ze zdjęciami pokazującymi ją (fotoreportaże). Część naszych miłych czytelników chciałaby nawet kursy tworzenia biżuterii. Niestety z wielu względów aż tak szczegółowe przedstawienie „studium przypadku” poszczególnych etapów nie będzie możliwe.

Nasza praca oprócz wyspecjalizowanego sprzętu i narzędzi wymaga również specjalistycznej wiedzy i wieloletniego doświadczenia.  I niech Was nie zwiedzie to że nasz zespół to w większości ludzie młodzi, gdyż pomimo wieku wszyscy posiadają doświadczenie w dziedzinach którymi się zajmują.

Pomimo że już pisałem o projektowaniu (były to moje odczucia – osoby koordynującej całość), teraz powrócimy do tego tematu. Dzisiaj pokażę Wam ten aspekt od strony Marii i Moniki. Przy okazji – zdjęcia którymi opatrzony jest tekst są autorstwa Moniki (Monika Bayer) – jak więc widzicie talenty w zespole są różnorodne i komplementarne.

 

Posłuchajcie…

Początek to pomysł, kartka i ołówek.

Przed przystąpieniem do prac w programach 3D, założenia nowego projektu najlepiej rozrysować na papierze. Zazwyczaj jest to kilka, kilkanaście szkiców które pozwalają utworzyć wstępne założenia projektu. Ołówek i papier pozwalają na szybkie oszacowanie rozwiązań, proporcji i wyglądu. Łatwo również w szkicowniku „zapisać” ulotną myśl, która niespodziewanie pojawiła się w zakamarkach umysłu.

Niezbędnym atrybutem każdej osoby chcącej tworzyć jest dobrze zatemperowany ołówek, i (najlepiej) podręczny szkicownik (będący naszym przenośnym dyskiem pomysłów). Bo gdy chcemy tworzyć nietypowe wzory otaczający świat i przyroda stają się niezgłębionym źródłem inspiracji. Musimy umieć go obserwować, szukać w nim piękna, harmonii, i wyciągać esencje z otaczającej rzeczywistości. Nigdy nie wiemy kiedy przyjdzie ulotna chwila warta utrwalenia – dlatego opłaca się być zawsze przygotowanym i mieć przy sobie kartkę i ołówek ;-).

Szkicowanie projektów biżuterii

Szkice, szkice , szkice – są punktem wyjścia każdego projektu.
Zdjęcie: Monika Bayer

Kiedy już mamy pomysł, szkice, ustaliliśmy założenia projektu, przenosimy to wszystko do pierwszego z narzędzi – programu do tworzenia modeli w 3D. W firmie korzystamy z kilku programów wspomagających projektowanie, lecz o nich za chwilę.

Wróćmy do założeń.

Założenia które ustalimy przed rozpoczęciem projektowania są niezwykle ważne. Musimy pamiętać że nie działamy w próżni. Produkty są tworzone dla konkretnych osób, powinny więc spełniać ich oczekiwania jak również mieścić się w określonych ramach finansowych.

Ponadto zazwyczaj od biżuterii wymagamy by oprócz piękna i oryginalności mogła być użytkowana i noszona przez lata. Musi więc być trwała (nie tracąc lekkości i subtelności) a zarazem praktyczna w użytkowaniu.

I ostatnie co nas wiąże – ograniczenia technologiczne. Projektując jakikolwiek produkt musimy wziąć pod uwagę fakt że ma zostać wykonany w konkretnych warunkach i przez konkretnych ludzi w metalu, a to ogranicza w pewnym stopniu możliwości naszej wyobraźni.

Oczywiście – można stworzyć produkt (przepraszam – dzieło sztuki) które będą podziwiać krytycy, a media pokazywać celebrytów zachwycających się nad nim. Nikt jednak takiego „dzieła” w codziennych realiach nie będzie użytkował. Powodów może być wiele – materiał użyty do jego wykonania, niepraktyczna forma, niestabilna konstrukcja.

Zadaniem naszym jest stworzenie ślicznego wyrobu, który zachwyci osobę która go otrzyma,  a zarazem pozwoli na jego używanie i cieszenie się tym pięknem. Dlatego przy tworzeniu projektów zawsze ważnym punktem są dla nas wstępne założenia.

Pracujemy nad projektem w programie.

Oczywiście można tworzyć biżuterię w sposób jaki robiło się to przed laty. Na podstawie rysunku (który już wykonaliśmy) przygotowujemy wyrób w srebrze, lub rzeźbimy go w wosku. Jest to metoda szlachetna, lecz bardzo pracochłonna i nieprzewidywalna. Jeden nieprzemyślany ruch potrafi zniweczyć efekty pracy kilku a nieraz kilkudziesięciu godzin. Dlatego koszty i ograniczenia takiego sposobu projektowania powodują że jest on wypierany przez oprogramowanie CAD, które pozwala projektantowi testować różne rozwiązania projektowe.

Jak wspomniałem powyżej korzystamy z kilku programów wspomagających ten proces. Uzupełniają się one nawzajem pozwalając korzystać z niedostępnych dotąd narzędzi zwiększających możliwości tworzenia. Podstawowy z nich to 3Design cad7, program w całości przeznaczony do tworzenia biżuterii.

Dysponuje on wieloma specjalistycznymi rozwiązaniami, dedykowanymi tworzeniu biżuterii, przez co umożliwia szybkie i precyzyjne wykonanie wzorów. Program posiada 3 tryby pracy: tryb szkicu,bryłowy,oraz rendering.
Tryb szkicu służy do rysowania i edycji linii, figur geometrycznych i przekrojów,wykorzystywanych później do tworzenia brył.

Parametryczność 3Design

W programie 3Design tworzymy bryły przedmiotów.
Zdjęcie: Monika Bayer

Kolejną funkcją programu jest tryb bryłowy. Są w nim tworzone, edytowane, ustawiane, oraz mierzone elementy 3D. Dodatkowo umożliwia on zaimportowanie do programu zeskanowanego rysunku, lub zdjęcia elementu, który chcielibyśmy dokładnie odwzorować. Dzięki temu możemy zachować dokładne proporcje, lub wręcz „odrysować” wygięcia linii. Tryb bryłowy posiada także zakładkę „narzędzia jubilerskie”. Znajdują się w niej funkcje służące do tworzenia elementów jubilerskich takich jak: kamienie, oprawy, czy obsady wielokamieniowe.

Największą zaletą programu jest jego parametryczność. Pozwala ona na uproszczoną korektę projektu. W przypadku zmiany jednego z początkowych parametrów, np. zmiany wielkości kamienia, program automatycznie przelicza pozostałe części modelu – oprawę kamieni, oraz ich rozmieszczenie na płaszczyźnie – do nowych warunków.

Oprawy kamieni

Na rynku znajduje się szeroki wachlarz różnorodnych programów 3D. Swobodne balansowanie pomiędzy nimi umożliwia uzyskanie zadowalającego nas efektu szybko i sprawnie. Dlatego w trakcie pracy bardzo często korzystamy z innych programów także z Rhino (Rhinoceros).  Eksportując do niego modele przygotowane w 3Designe możemy sprawniej wykończyć dany wzór i przygotować go do tworzenia wizualizacji (renderingu).

Rhino pomaga dopracować szczegóły

Szczegóły projektu są dopracowywane w Rhino.
Zdjęcie: Monika Bayer

Innym programem pozwalającym na uchwycenie [ruchów] plastyczności (np. płatków róży) jest ZBrush.

ZBrush jest samowystarczalnym studiem do tworzenia cyfrowych obrazów i rzeźb, a nawet łączenia ich ze sobą. Praca w tym programie zupełnie różni się od pracy w  wyżej omawianych. W ZBrushu modele budowane są z milionów poligonów które tworząc siatkę umożliwiają bardzo swobodne modelowanie – przypominające rzeźbienie w glinie.

Program ma ogromne możliwości i bardzo często służy do tworzenia postaci (w szczególności „potworów”) i innych stworzeń które są następnie animowane na potrzeby filmów. W naszej pracy wykorzystujemy go na znacznie mniejszą skalę  ;-),  głównie do tworzenia organicznych elementów w modelach.

Dopracowanie szczegółów na ZBrush

Szczegóły najlepiej dopracować w programie do form rzeźbiarskich ZBrush. Dzięki temu każdy listek będzie realistycznie ułożony.
Zdjęcie: Monika Bayer

Gdy projekt jest już gotowy, wówczas tworzona jest wizualizacja danego modelu w programie Maxwell Render. Symuluje on umieszczenie danego wzoru w wirtualnym studio fotograficznym (niejeden fotograf chciałby posiadać takie możliwości). Studio pozwala na tworzenie w nim m.in.: odpowiednich materiałów (np. złoto, kamienie szlachetne), ustawianie świateł i kamer a także tworzenie i ustawianie całego środowiska w którym wykonywane będą „zdjęcia”.

Wynikiem jego pracy są realistyczne wizualizacje tworzonej biżuterii. Te obrazy przesyłamy dalej naszym klientom którzy zdecydowali się na zamówienie indywidualnego wzoru biżuterii, aby mogli ocenić efekt jaki osiągnęliśmy. Na tym etapie każdy z klientów ma możliwość przesłania swoich uwag do projektu, które uwzględniamy w dalszej pracy nad nim.

Renderowanie

Opracowanie graficzne to nie tylko wizualizacja przedmiotów. Na zdjęciu obróbka wstępna przesłanego odcisku palca, który zostanie wygrawerowany na przedmiocie. Dlatego korzystanie z Adobe Photoshop, oraz Corel Draw-a jest często niezbędne.
Zdjęcie: Monika Bayer

Dzięki zastosowaniu wizualizacji projektów możemy skrócić całościowy czas wykonania danego zamówienia oraz zmniejszyć jego koszt ponieważ już na tym etapie następuje wstępna weryfikacja wyglądu zaprojektowanego wyrobu z wyobrażeniami i oczekiwaniami klienta. Prostsze staje się również osiągnięcie końcowego efektu w pełni zadowalającego obydwie strony.

rendering

Z pliku wyjściowego tworzony jest realistyczny obraz produktu.
Zdjęcie: Monika Bayer

Tutaj kończymy pierwszą część podróży – etap przygotowania projektu. Jednak to jeszcze nie koniec prac nad tworzonym wyrobem. Następnym razem pokażę Wam jak wykonywane są prototypy biżuterii, dlaczego je tworzymy, i w jaki sposób na ich podstawie wykonywany jest wzór w złocie.

Do zobaczenia 🙂

Artur Węc

P.S.

W pisaniu tego tekstu aktywnie pomagały mi Maria i Monika za co Im serdecznie dziękuję!

P.S.2

Wszystkie programy których używamy są legalne i posiadamy na nie licencje.

8 Responses to Projektowanie, narzędzia i działania.

  1. Wojek

    Bardzo otwarcie o tym piszecie, to znaczy że nie jest to tajemnicą?

    • artur

      To są podstawy i nie ma w nich niczego co stanowiłoby tajemnicę firmy. Dopiero doświadczenie i nabyte umiejętności pozwalają tworzyć nowe ciekawe produkty.

  2. Artur

    fajny artykuł, myślałem kiedyś czy nie zacząć się uczyć tworzenia biżuterii w taki sposób, ale koszt programów mnie delikatnie mówią przytłoczył. Możecie doradzić jakąś tańszą alternatywę ?

    pozdrawiam 🙂

    • artur

      Można rozpocząć naukę od darmowych opcji Rhino. Mają pewne ograniczenia, lecz do nauki znakomite.

  3. Patryk

    Mój wujek jest złotnikiem, byłem u niego w firmie , takiej technologi nie stosuje. Był zaskoczony tym ,co mówiłem mu o Waszej Firmie.

  4. Joze

    Bardzo to wszystko ciekawe. Czekam na następne odcinki „spaceru po Waszej Pracowni.” Super.

  5. aanyaa

    Sama robiłam to na zajęciach, więc proces nie jest mi obcy 😉 szkoda, że tak trudno dostać pracę jako taki projektant, technolog…

    • artur

      O pracę trudno, gdyż mało firm stara się budować bazę własnych produktów opartych o projekty autorskie. Wiąże się to niestety z olbrzymimi kosztami i czasem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *